Sådan bruger du (også) LinkedIn i dit salg

– af DIG selv eller din VIRKSOMHED

Der er en del i mit netværk på LinkedIn og IRL, som med fordel kan bruge 5 minutter på denne lille guide i, hvordan man bruger de 4 ”knapper:

  • Synes godt om (Like)
  • Kommentar (Comment)
  • Del til alle (Share)
  • Del til få/privat (Send)  

Så hvad BETYDER de, hvad GØR de og ikke mindst hvornår, det giver mest MENING at bruge den ene knap frem for den anden?

Fællestrækket for de første 3 knapper er, at de kommer ud til hele dit netværk – det er bare ikke sikkert, at alle når at se det pga. de mange opslag eller LinkedIns algoritme. Men udgangspunktet er, at dit netværk ser alt det, du har ”liket”, kommenteret eller delt og vil få det præsenteret i deres feed.

“Synes godt om” på LinkedIn 

Når du klikker på den første knap, ”Like”, så har du derudover følgende valgmuligheder: 

Når du har valgt/klikket, så kan personen eller forfatteren til opslaget se, at der er en eller flere, som har ”liket” hans eller hendes opslag. Og forfatteren kan under “notifikationer” i topbjælken se, hvem og med hvilket symbol de andre brugerne har markeret sit ”synes godt om”. De selvsamme symboler bruges også til meningsmålinger etc. på LinkedIn. Du kan også like andres kommentarer eller du kan like, hvis andre brugere/dit netværk har svaret (kommenteret) på din kommentarer:

Et like sikrer derfor, at indholdet bliver spredt i dit eget netværk, så det er en WIN WIN for forfatteren og dig selv – og for dit netværk, hvis du har delt noget godt. Og det skal du sikre dig, for ellers ønsker brugerne ikke at forblive connected. Tænk derfor over eventuelle politiske eller religiøse opslag, som du liker – du kan nemlig IKKE tage det tilbage. 

Du kan, som vist ovenfor, graduere dit ”synes godt om” og frit vælge mellem:

  • Synes godt om
  • Hyld
  • Støt
  • Vild med
  • Indsigtsfuld
  • Nysgerrig

Husk i den forbindelse at LinkedIn først og fremmest er et fagligt netværk, hvor du ikke deler billeder af børn eller aftensmaden – medmindre du sælger/arbejder med legepladser eller sælger måltidskasser ;).

Kommentarer på LinkedIn

Når du eller andre skriver en kommentar til et opslag, så kan forfatteren (og alle andre) se kommentarerne og hvem, der har skrevet hvad og hvornår. LinkedIn sender igen her en notifikation til den der har skrevet opslaget, når der er en ny kommentar. Hvis du kommenterer på et opslag, så vil det alene af den grund blive sendt ud i dit eget netværk, så hold det fagligt og kollegialt – gem det mere private til Facebook etc.

Dit netværk og andre har så mulighed for at svare på din kommentar eller at like. En kommentar er derfor en ofte overset mulighed for at booste din viden på LinkedIn, brug gerne vedhæftninger eller grafik fra din egen lille LinkedIn verden, tidligere artikler etc.

Og er du meget MODIG, så kan du nærmest overtage opslaget fra forfatteren, hvis det er dine kommentarer, som bliver ”liket” eller besvaret mest. Men det anbefaler jeg kun, at du gør, hvis det er et vigtigt emne eller en ekspertise for dig.

Delinger på LinkedIn 

Når du eller andre deler en anden persons opslag, så kan forfatteren ikke automatisk se, hvem der har delt det, men heldigvis sender LinkedIn som oftest en notifikation til forfatteren – but don’t count on it.

Når du deler andres opslag, så er det VIGTIGT, at du skriver en tekst på delingen, så dit netværk kan se, hvad det handler om/hvorfor de skal læse eller bruge tid på at se f.eks. en video. Gode overskrifter på delinger kunne være ”til dem i mit netværk der søger job inden for salg”, ”til dig der interesserer dig for uddannelse”, ”hvis du vil lære mere om……” etc.

Et ”like” er således mere værd end en deling uden tekst/overskrift, da det så er dit opslag, der spredes og ikke dit netværks deling. Så bed dit netværk om ”kun” at ”like” medmindre de skriver noget i forbindelse med delingen.

Send på LinkedIn

Denne feature er lidt ligesom når du videresender en mail – helt privat mellem dig og modtageren, og det vises under beskeder, så du og modtageren kan skrive videre. Jeg bruger det mest til massebeskeder til en afgrænset gruppe eller når jeg ved, at modtageren ikke er så meget for at blive eksponeret på LinkedIn. Eller sidst, men ikke mindst, hvis det har mere privat karaktér.

Hvad og hvornår

De 3 første knapper: Like, Comment og Share kan principielt det samme, nemlig at interage-re med dit netværk. Og det hele kan du så se på aktivitetsoversigten og således altid finde tilbage til et opslag eller en kommentar.

Min anbefaling er så alligevel, at du bruger knapperne således:

  • Når du har 
    • 1) lidt travlt 
    • 2) generelt godt kan lide det forfatteren skriver eller 
    • 3) bare gerne vil hjælpe med at sprede budskabet

så brug et LIKE (også gerne andet end en tommeltot).

  • Hvis du kan komme med en kommentar (til forfatteren eller til de andre kommentatorer), så kom i gang med at skrive en KOMMENTAR og del ud af din viden eller ekspertise, både overfor eget netværk men også overfor dit netværks netværk. Men skriv ikke ”Super godt indlæg” etc., et ”like” er altid bedre end en dårlig/ubrugelig kommentar.
  • Hvis du synes, at et indlæg har relevans for hele eller dele af dit netværk på LinkedIn, så kan du overveje at lave en deling OG skrive en kommentar, hvor du fortæller hvem, det kunne være relevant for og hvorfor.

Et ”like” og en kommentar BLIVER på det oprindelige indlæg og hjælper således med at blive spredt, hvorimod en deling skaber et nyt opslag, som ingen indvirkning har på det oprindelige indlæg – medmindre der er et CTA (Call To Action) i den oprindelige. Noget som modtageren skal gøre.

Til sidst en lille opfordring til at bruge alle knapperne og alle varianter af ”synes godt om”

God fornøjelse

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *