Jeg har tænkt mig at være en sund og rask 80-årig

Hvad med dig? Hvilken af hjernerne på billedet vil du helst have at ”arbejde med” – fra du er 80 til 100 år?

Hjernescanningerne er taget af Daniel Amen, som er psykiater. Scanningen til venstre, den hullede, indikerer, at personen har nedsat hjerneaktivitet, som kan resultere i blandt andet Alzheimers og andre hjerne relaterede sygdomme.

Hjernen til højre, derimod, er lige så gammel som den til venstre, dvs. 80 år, men ligner en hjerne fra en person i 30’erne.

HVORDAN SER DIN HJERNE UD?

Jo ældre vi bliver, jo mere fokus skal vi give vores hjernesundhed. For musklen (det er din hjerne nemlig – en muskel), styrer ALT, hvad vi gør – og derfor starter al sundhed her. Så hvis din hjerne er fuld af huller, enten pga. sygdom eller manglende ”træning”, så kan du ende med fatale konsekvenser for fysikken og psyken.

DER ER HÅB FORUDE….

Men den gode nyhed er, at du sagtens kan holde din hjerne i topform og ungdommelig ved at:

Lære så længe du lever og dagligt lære nye ting, det kunne f.eks. være at starte med 10 minutters daglig læsning (eller lytning til) i bøger eller tidsskrifter. Det kunne også være at lære et nyt sprog (bare til husbehov) eller at bruge/genopdage et gammelt sprog (fjern f.eks. underteksterne på din udenlandske yndlingsfilm eller serie). Du kan også systematisk lære teksten på og synge din yndlingssang, og lad det gerne være en yndlingssang på et fremmedsprog (Nena und “99 Luftballons” holder f.eks. gang i det tyske ;)).

Men det skal helst være både og, så dyrk også motion og rør dig DAGLIGT. Det øger blodcirkulationen til din hjerne – og til alle de andre fantastiske muskler i din krop. Men det behøver ikke at være en løbetur, ligesom muligvis alle andre gør, du kan bare nøjes med at tage trapperne, DANSE (mens du synger din yndlingssang på et fremmedsprog;)), gå i minimum 20 minutter ad gangen i naturen eller at tage cyklen i stedet for bilen (husk reflekser, lys – og cykelhjelm til at beskytte hjerneskallen). Du kan også stå af på et stoppested før normalt, så kommer du hurtigt op på de anbefalede 10.000 skridt om dagen. 

Og ja nu også hende…… Men JA spis sundt og varieret – i hvert fald 80 % af tiden, for jo mere overvægt, jo mindre hjerne – sorry. Og du bør nøjes med at spise, til du ikke er sulten mere – ikke til du er mæt, og fast gerne, og om muligt, 12+ timer i streg (inkl. søvnperioden)  og gerne et par gange om ugen. Et godt tip er også; KUN 1 tallerken pr. måltid, hvor du inddeler din tallerken (ikke fad størrelse ;)) med både kød (kan udelades ved andet protein), grønt og kulhydrater. Og lad gryden blive på kogepladen og anret i køkkenet – det er ikke kvantitet men kvalitet, som skaber hygge og mæthed. Så hellere lidt men godt – dine tarme er på konstant overarbejde, når du spiser/snacker/drikker “sukker” hele tiden, og husk også at minimere forarbejdet mad/fast food (lad det være en del af de 20 % i ”usundt” kategorien).

Men det er ikke kun din krop, som du skal elske, du skal også give din mentale sundhed kærlighed. Det gør du ved at tilgive, acceptere (f.eks. at du kun kan ændre på dig selv) og så vidt muligt at undgå negativ påvirkning af hjernen. Se halvfyldte kopper, undgå negative mennesker og nyheder – og meditér dagligt;  bare i 5 min. (hvor du trækker vejret ind i 8 takster, holder i 4, puster ud i 8 og igen pause i 4 takster). Og måske nyder du en kop kaffe eller te imens (eller varm cacao)?

Overbelastning og manglende søvn sløver og giver huller hukommelsen, og husk i den forbindelse, at bekymringer sjældent bliver til virkelighed – og ofte er formindsket efter en god nats søvn. Taknemmelighed er også GUF for hjerne og sjæl – bare sig TAK for min. 3 ting om dagen og gerne inden sengetid. En metode kan også være at skrive lister over, hvad du HAR, som IKKE kan købes for penge – det er her, du finder dine virkelige RIGDOMME. Og sidst men ikke mindst; SMIL, du kan ikke bekymre dig og smile samtidig.

10 TIPS TIL SPEJLET ELLER KØLESKABET:

Hvordan du forbedrer dit hjerne helbred (prøv i 66 dage): 

  1. forbered søvnen (sluk al skærmaktivitet 1 time før, du lander på hovedpuden)
  2. bevæg dig (10.000 skridt – dans i stuen er motion/skridt)
  3. lær at spille musik (der findes apps til det samme)
  4. lær et nyt sprog (eller find et “gammelt” frem)
  5. spis sundt (80/20)
  6. udfordr dig selv (lær skak eller læg svære puslespil)
  7. vær social (evt. på Skype eller Zoom) – find brætspil (og varm cacao) frem
  8. udskift tv med bøger (podcasts er også fint)
  9. fjern stressfaktorer (du kender dem godt selv – “NEJ TAK” er ok) 
  10. drik nok vand (grøn te er også “sund væske”, men kaffe tæller ikke…..)

Jeg glæder mig til vi mødes igen som 80 årige 

Karrierevenlige hilsner Mie

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *