Hvordan bliver jeg en god leder?

Bliv en god leder

Jeg startede selv min lederkarriere på den hårde måde, og det endda uden at have en lederuddannelse. Jeg blev af min dengang nye chef/CFO sat til at fyre en medarbejder i den nyligt sammenlagte afdeling, som jeg så nu var chef for. Det var mit første lederjob uden for revisionsbranchen, og medarbejderen havde været i virksomheden og i samme job en menneskealder. Med til historien hører, at jeg, som sad i storrum, naturligvis fik lov til at låne CFO’ens glaskontor til afskedigelsessamtalen; SÅDAN skulle det da heller ikke være, altså at medarbejderen skulle fyres i storrum. Nåh men medarbejderen var så sikker på jobbet, at personen ikke var i a-kasse, og ægtefællen var blevet fyret dagen før…… Men alt endte godt, har jeg fået fortalt, og sidenhen har jeg mange gange forsøgt at sige til mig selv, at der er noget bedre til ham eller hende, men det er ikke dette job. Og nogle gange har jeg valgt og mærket rigtigt, andre gange ikke. Så step 1 er at mærke efter og gøre det rigtige i enhver situation, som du som leder, bliver sat i. Og at gøre det, så godt og menneskeligt, du kan.

Ledelse er kommunikation, hvor man skal være rummelig og empatisk – også når kollegerne eller medarbejdere ikke tænker selv, spørger lidt for meget eller påstår, at de aldrig får noget at vide. Step 2: vær en god kommunikator og få alle med, stil spørgsmål og kræv svar, så du sikrer, at alle har forstået budskabet.

En god leder har et fagligt ben (det første), dog uden at man behøver at være den klogeste på området. Faktisk ved den gode leder, at det er bedre at vide, hvor man kan få hjælp og opgaverne løst, end selv at gøre det. Og man skal kunne coache og spørge ind, skære til/fra og udvikle medarbejderne og give dem den kredit, de fortjener. Faglighed bliver aldrig umoderne, så step 3 er: vær bevidst om din og afdelingens faglighed, og hvordan den kan kombineres på kryds og tværs. Mangler i et “fagligt” ben eller område, og kan det opnås ved efteruddannelse eller ansættelse.

Det andet ben er lederens menneskelige side. Og det er her, hvor du skal være SÅ nysgerrig og interesseret i mennesker, at du kan differentiere din ledelse og har overskud til at blive forstyrret, igen og igen, og samtidig har pondus og overskud til de svære samtaler og forhandlinger. Du har, som leder mere eller mindre, ansvaret for dine medarbejderes arbejdsliv. Step 4: vær menneske og menneskelig.

Du betyder, som leder, meget i dine medarbejderes liv, for vi arbejder typisk i 50 år, og det i 46 uger om året og med daglige 8 timer. Og så kan man blive endda MEGET demotiveret af en chef, der ikke giver ordentligt feedback og sparring. Så vær/bliv ikke leder for alle stjernerne på skulderen, den gode titel eller den større lønudbetaling. Ledelse kræver overskud, overblik og lysten til at gå forrest og passionen om at ville udvikle medarbejdere. Og selvom du er en dygtig, eller endda den dygtigste specialist på dit område/felt, så giver det dig ikke nødvendigvis arbejdsglæde at blive chef for din afdeling – ofte tværtimod. Så mærk efter hvad der giver dig lyst til at springe ud af sengen om morgenen. Så step 5 er: mærk efter, hvad det gode arbejdsliv er for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *